Sociaal vervoer
Arnoud de Lange is vrijwillig chauffeur. Hij heeft ruim 300 ritten op zijn naam staan. “Het persoonlijke contact met de deelnemers maakt het werk bijzonder”, vertelt hij. “Bovendien is het fijn om mensen echt te kunnen helpen. En zelf kom je ook nog eens ergens.” Zo bracht Arnoud mevrouw Bless eens naar een familiefeestje in West-Brabant en werd hij toen hij haar weer ophaalde uitgenodigd aan te schuiven bij het buffet. “AutoMaatje is sociaal vervoer. Als de deelnemer het prettig vindt, loop ik mee tot aan de voordeur of naar de wachtkamer bij een bezoek aan een arts. Dat maakt het anders en persoonlijker dan ‘gewoon’ vervoer.”
Waardering voor chauffeurs
Mevrouw Bless schakelt AutoMaatje wekelijks in voor verschillende vervoersvragen. “Ik gebruik het voor praktisch vervoer naar bijvoorbeeld de kapper of het ziekenhuis, maar ook voor uitjes. Zonder AutoMaatje zou ik mijn sociale contacten missen. Ik loop met een rollator en heb moeite met in- en uit een auto stappen. De chauffeurs zijn altijd op tijd, vriendelijk, geduldig en behulpzaam. Ze lopen mee tot de voordeur, helpen me over drempels heen. Dat is zo fijn en bijzonder. Ik ben heel blij dat we in gemeente Leusden AutoMaatje hebben.”
Toename gebruik
Het gebruik van AutoMaatje neemt sterk toe. In 2022 zijn er 3.199 ritten gereden. De vrijwillige chauffeurs gebruiken daarvoor hun eigen auto en krijgen een vergoeding van €0,35 per kilometer gerekend vanaf het huis van de chauffeur vermeerderd met de eventuele parkeerkosten. Het gebruik kreeg vorig jaar een impuls door het aanbod van gemeente Leusden na het wegvallen van de coronamaatregelen. Op kosten van de gemeente konden inwoners toen een maand lang gratis ritten boeken. Dat de vervoersservice voorziet in een behoefte is duidelijk. Tegelijkertijd staat of valt het succes met de beschikbaarheid van voldoende vrijwilligers.